Stel je zit op je laptop en je zoekt op google: ‘Accu tuingereedschap’. De volgende dag zit je weer op google, je leest even het nieuws op een willekeurige site en je krijgt allemaal reclame voor een accu voor tuingereedschap. De privacy is soms ver te zoeken op het internet, en dan vragen we ons nog wel eens af hoe ver ze hier eigenlijk mee mogen gaan. Je hebt waarschijnlijk ergens wel toestemming gegeven voor cookies, en nu krijg je allemaal reclame, en toch is het nog wel eens een vreemd idee.
We zijn gesteld op onze privacy
Je zou het je niet voor kunnen stellen om in een huis te wonen zonder slot, of neem het een stap verder, zonder deur. We willen niet dat onbekende mensen zomaar ons huis binnen kunnen komen, en terecht. We vinden onze privacy belangrijk, en dat niet alleen, we willen ook niet dat onze eigendommen gestolen worden. Het is belangrijk dat we ons veilig voelen, maar met alle snufjes van het internet tegenwoordig is privacy best ver gezocht.
Neem bijvoorbeeld Siri
Als je een mobiel toestel van Apple hebt dan zul je het vast wel kennen, het spraaksysteem genaamd Siri. Je hoeft alleen maar ‘Hoi Siri’ te zeggen, en ze reageert op je stem. Wat wil dat zeggen over de privacy van jouw telefoon? Dat betekent dan toch dat deze altijd naar jou luistert als hij die specifieke woorden gelijk oppakt en erop reageert? Ditzelfde heb je ook bij telefoons van Android, maar dan met google. Je moet iets zeggen waarop jouw telefoon reageert, en dan kun je op het internet zoeken. Dit klinkt als een groot lek in de privacy, en je hebt het zelf in jouw leven toegelaten.
Alles voor de reclame
Als je het zo hoort, klinkt het misschien wat enger dan de doeleinden waarschijnlijk voor zijn. Deze methodes en anderen worden waarschijnlijk gebruikt om meer gepaste reclame te laten zien aan de gebruiker van de telefoon. Als jij een lang gesprek over een hond voert, dan is het bijna gegarandeerd dat jij binnenkort een reclame voor een of ander hondenproduct zult zien op je scherm. Dan kun je denken dat het toeval is, omdat het zo’n veel voorkomend iets is. Maar het zou ook kunnen dat het juist hele gerichte reclame is om jou ervan overtuigen iets te kopen. We denken dat we goed onze privacy onder controle hebben, maar dit is heus niet altijd het geval.