Met online adverteren kun je alle kanten op. Je hebt verschillende vormen van online adverteren met elk hun voordelen en nadelen. Vandaag gaan we deze verschillende vormen bespreken zodat jij precies weet hoe je straks jouw doelgroep wilt gaan benaderen. Tegenwoordig begeven klanten zich steeds meer online dus is het voor jou als ondernemer van belang ook online te adverteren. Je wilt namelijk de aandacht van je doelgroep weten te trekken. En hoe trek je de aandacht van je doelgroep? Door je te begeven op plekken waar je doelgroep tijd doorbrengt. Online hebben gebruikers continu prikkels dus jouw advertentie heeft weinig tijd om de klant te overtuigen van jouw diensten.
Search engine advertising
Steeds meer mensen starten hun zoektocht online naar producten via een zoekmachine. Mensen typen een zoekterm in op Google en krijgen vervolgens op basis van dat zoekterm advertenties te zien. Als jij vaatwassers verkoopt in Haarlem, dan wil je dat jouw advertentie in beeld verschijnt met een aantrekkelijke aanbieding voor vaatwassers in Haarlem. Door jouw advertentie aan te laten sluiten op de zoekintentie van mensen kan je ze een warm gevoel geven. Dat warme gevoel zorgt ervoor dat potentiële klanten vroeg of laat op jouw advertentie gaan klikken. Maak jij hun verwachtingen waar dan kan ook nog eens resulteren in een conversie. En daar wordt natuurlijk elke ondernemer gelukkig van.
Display advertising
Een andere manier van online adverteren is display advertising. Display advertising is het adverteren door middel van afbeeldingen en video content. Het voordeel van online adverteren met video’s of afbeeldingen is dat je kunt inspelen op het gevoel van gebruikers. Verkoop je bijvoorbeeld parfum online dan kan je door middel van een aantrekkelijke video met mooie dames een warm gevoel teweeg brengen bij mannen. De mannen zijn hierdoor sneller overtuigd van de werking van de parfum. En voor je het weet heb je weer een conversie te pakken. Display advertising biedt jou de mogelijkheid om extra creatief te zijn. Gebruikers worden bestookt met video’s en afbeeldingen. Aan jou de uitdaging om in de kudde op te vallen. Hoe trek je de aandacht van mensen? Door ze warm te maken. Geef mensen een warm gevoel mee met je advertenties. Mensen willen vermaakt worden. Weet jij gebruikers te entertainen dan zullen ze je onderneming als merk in ieder geval hoger waarderen. Een opdringerige video met hysterische content zal wel de aandacht trekken maar zal vanaf de tweede keer voor irritatie zorgen. En een negatieve associatie is het laatste dat je wilt opwekken bij je potentiële klanten.