Het heeft best wel een behoorlijke impact op de MKBers in Nederland die op factuurbasis werken. De dubieuze debiteuren. De notoire laatbetalers. Erger wordt het nog als ze uiteindelijk helemaal niet blijken te kunnen betalen. In het MKB is bij een kwart van de faillissementen het laat of niet betalen van klanten de oorzaak. Dit wordt mede ingegeven door het feit dat veel MKBers 1 of enkele hele grote klanten hebben die een fors deel van de omzet vertegenwoordigen. Het is dus slim om een goed strijdplan te hebben voor deze dubieuze debiteuren om dit risico zo goed mogelijk af te dekken. In dit blog vertellen we daar graag meer over.
Strijdplan voor dubieuze debiteuren
Het is allereerst van belang om het beheren van je debiteuren een duidelijke plek te geven binnen je organisatie. Zorg dat er iemand verantwoordelijk voor is en laat die ook zorgen voor de overige aspecten die van belang zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan goede software om het beheer op je debiteuren te doen. Met deze software kun je factureren, maar vaak kan je ook je internetbankieren er aan koppelen. Daarmee weet je in één oogopslag of je debiteur betaald heeft of niet. Zo zie je dus ook snel of er een betalingstermijn is overschreden of niet. Dit snelle inzicht zorgt er weer voor dat je snel kunt handelen en binnen vijf dagen een herinnering kunt sturen. Door snel actie te ondernemen laat je aan je dubieuze debiteuren zien dat je er kort op zit. Dit helpt vaak al in de prioriteit die aan je factuur gegeven wordt. Als de herinnering geen resultaat oplevert dan is vaak een effectieve volgende handeling het bellen van je debiteur. Zo kom je er beter achter wat de oorzaak is dat de factuur nog niet betaald is. Op basis hiervan kun je weer goede nieuwe afspraken maken over de betaling van de factuur.
Het inschakelen van een incassobureau
Het kan helaas zo zijn dat al je eigen acties geen resultaat opleveren. Het wordt dan tijd voor een volgende stap en dat is het uitbesteden aan een incassobureau. Verstandig om te doen door de ervaring van een dergelijk bureau en de middelen die zij kunnen inzetten. Zeker op het einde van het proces hebben ze mogelijkheden om juridische middelen in te zetten om de vordering uiteindelijk geïnd te krijgen. Dit kan meer druk geven bij de debiteur, maar kan er ook voor zorgen dat je meer grip krijgt op vermogensbestanddelen van je debiteur.